Zorg voor jezelf

Voor een goede eigenwaarde is het belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt. Ofwel dat je van jezelf leert te houden. Veel hsp’s* hebben nogal de neiging minder van henzelf te houden dan van hun naasten. Ze vinden zichzelf minderwaardig vanwege hun gevoeligheid. Dat uit zich dan o.a. in beter voor een ander zorgen dan voor zichzelf. Om lekker in je vel te zitten, maar ook om waardevol te kunnen zijn voor je omgeving, is het van belang dat je jezelf waardevol gaat vinden, ofwel van jezelf te houden.

Houd jij van jezelf? Heb je moeite jezelf als waardevol te zien om wie je bent i.p.v. om wat je kan of bereikt hebt? Kun jij maar niet begrijpen waarom je naasten van je houden? Kun je moeilijk accepteren dat mensen je gewoon aardig vinden om wie je bent?

Bedenk eens het volgende: Hoe laat je anderen zien dat je van ze houdt? Je zorgt voor ze, je steunt ze onvoorwaardelijk, je bent attent en betrokken en je geeft ze eens wat cadeau. Kortom, je toont waardering en respect. Daden zeggen meer dan woorden. Op die manier moet je ook met jezelf omgaan. Doe je dat, dan krijg je meer zelfwaardering en ga je dus van jezelf houden. In het begin voelt dit misschien als tegennatuurlijk, maar begin gewoon met dezelfde “daden” te gaan verrichten voor jezelf als die je ook voor anderen verricht. Feitelijk komt dat neer op goed zorgen voor jezelf en beter voor jezelf opkomen. Als je er een gewoonte van maakt om goed voor jezelf te zorgen, ga je vanzelf meer van jezelf houden en voelt het op den duur juist goed! Je moet natuurlijk niet doorslaan en alleen nog maar aan je eigen behoeften denken.

Als je jezelf de aandacht geeft die je verdient (want waarom zou jij minder verdienen dan anderen?), ga je positiever staan t.a.v. je behoeften, word je vanzelf bewuster van je behoeften en talenten, en minder veroordelend t.a.v. je zwakheden.

Heb je er moeite mee je voor te stellen wat je nu zou moeten doen? Misschien heb je iets aan het volgende lijstje:

  • Je naasten houden van jou om wie je bent en zoals je bent, nu jij nog!
  • Zorg goed voor jezelf: Jij bent dat net zo goed waard!
  • Zorg voor de (lichamelijke) basisbehoeftes als comfort, warmte en voedsel.
  • Wees niet langer zo streng voor jezelf.
  • Verwen jezelf eens. Doe eens iets “uitspattends”, puur omdat jij het wilt of leuk vindt. Ga bijvoorbeeld nieuwe kleren of een dure cd kopen, iets lekkers klaarmaken, de ballonvlucht boeken die je altijd al hebt willen doen, naar de sauna gaan of je laten verwennen, een cursus doen puur voor jezelf. Dat geeft bergen energie!
  • Ga weg uit een situatie die je uitput. Niemand verwacht dat je blijft als het je zo uitput.
  • Maak er een gewoonte van de hele dag door je aarding te checken en zo nodig bij te stellen: Zit er onnodige spanning in je schouders, hoofd, billen, armen of benen? Laat die dan zakken en voel de steun van de aarde door de zwaartekracht. Je zorgt zo goed voor je lichaam en neemt behoeftes serieus.
  • Laat je ego/hoofd nooit lang aan het roer. Gun jezelf met je hart te leven, ook al voelt dat in het begin onwennig.
  • Luister naar je intuïtie. Je hoeft niet altijd te doen wat die zegt maar moet wel gehoord worden. In feite betekent dit een vriendelijke en respectvolle houding t.a.v. je innerlijke stem.
  • Maak eens een lijstje van dingen die je bewondert aan jezelf. Heb je daar moeite mee, vraag het eens aan een van je naasten. Op momenten waarop je twijfelt aan jezelf, kun je je dit lijstje voor de geest halen. Je zult versteld staan hoe veel positiever je zelfbeeld hiervan wordt!
  • Bewaak je grenzen! Het is niet egoïstisch om je grenzen te beheren. Als anderen èn jijzelf weten wat ze aan je hebben, gaat alles veel gemakkelijker.
  • Wees de engel èn de draak die je bent. Niet omdat het moet of zo hoort maar omdat ze er beiden mogen zijn!
  • Manage (over)prikkeling. Dat is je recht en je plicht.
  • Ga niet altijd voor de volle 100% ergens mee bezig maar bouw reserves in. Op die manier voorkom je door je energie te raken als er iets tegenzit.
  • Accepteer je behoefte aan alleen zijn en stop dat als zwak of ongezellig te zien. Voel je niet schuldig. Het gewone leven is voor jou gewoon vermoeiender. Het zij zo.
  • Wees kritisch en bewust met jezelf aanpassen.
  • Ga met anderen om zoals jij wilt dat ze met jou omgaan. Stop met nemen en begin te geven. Respect, liefde, en aandacht kun je niet afdwingen. De meest succesvolle manier om die te krijgen, is door zelf eerst te geven. Dat is geen zwakheid maar gewoon zoals het is.
  • Stop ermee jezelf en je gevoeligheid te verstoppen! Waarom zou je?
  • Wees open en duidelijk over je gevoeligheid zonder je onnodig kwetsbaar op te stellen. Wees helder over het feit dat jij alleen verantwoordelijk bent voor je gevoeligheid maar wel verwacht dat men je respecteert zoals je bent.
  • Laat je niet uit het veld slaan door negatieve reacties op jou. Je kunt niet iedereen te vriend houden. Als je je grenzen stelt, lopen anderen daar tegenop en dat geeft soms conflicten. Dat hoort bij het leven. Toch doorgaan!
  • Stop te overleven en durf weer te léven!
  • Wil je gelukkiger zijn? Begin dan Nu en besluit nu dat je het voortaan anders gaat doen. Het zal niet direct lukken maar je wordt er gaandeweg steeds beter in.
  • Je hoeft niet perfect te zijn, niemand is perfect!
  • Geniet van de verandering en wees daar trots op!

*hsp: Hoog Sensitief Persoon