Hooggevoeligheid en angst

Het blijkt dat angst of zelfs een angststoornis vaak samen gaat met hooggevoeligheid, ook wel (hoog) sensitiviteit genoemd. Dit komt omdat bij gevoelige mensen de prikkelverwerking grondiger is. Dit geldt voor prikkels die via de zintuigen binnen komen, maar ook voor prikkels als gevolg van emoties en gedachten in je eigen hoofd. Angst is een hele sterkte interne prikkel die je compleet kan gaan overheersen.

Het helpt als je beter begrijpt waar angst vandaan komt en wat het precies is. Dan wordt je minder bang voor de angst. Lees meer over angst.

Overprikkeling en angst

Bij een overprikkeld zenuwstelsel heb je minder grip op je gedachten en emoties en angsten kunnen dan veel makkelijker vat op je krijgen. Bij overprikkeling ontstaat een soort van verkramping van je gedachten en kun je niet meer helder en relativerend nadenken. Onzekerheden waarvan je allang ‘genezen’ was steken ineens weer de kop op. En je hebt er minder weerwoord tegen. Krampachtig probeer je grip terug te krijgen en dat op zich kan al leiden tot paniekerige gedachten dat je dat nooit gaat lukken. Overprikkeling is een val waarin angst de boventoon kan gaan krijgen.

Eerste stap in het bestrijden van angsten is dus  te voorkomen dat je overprikkeld raakt. Lees hier hoe.

Negatieve gedachten leiden tot angst.

Als je met je gedachten in kringetjes terecht komt, helemaal als die je emotioneler maken, voeg je zelf zoveel prikkels toe dat je erdoor wordt overweldigd. Je raakt overprikkeld gestrest en krijgt de gedachten en emoties niet meer tot rust. Je gaat tobben en piekeren. Als je eenmaal in zo’n vast kringetje bent aangeland, lukt het je steeds moeilijker om te relativeren en raak je nog verder verstrikt in negatieve gedachtes. Uiteraard komen de angstige gedachten, voortkomend uit onzekerheid, dan ook weer boven.

Zaak is om te onderkennen dat dit gebeurt en je er niet door uit het veld te laten slaan. Lees hier hoe.

Goed in je vel zitten helpt!

Angst krijgt sneller vat op je als je niet goed in je vel zit. Als je niet goed in je vel zit, heb je meer zelfvertrouwen. Zelf vertrouwen is de tegenhanger van onzekerheid en onzekerheid is een voorstadium van angst. Daarnaast sla je ook sneller uit het lood als er iets gebeurt als je niet goed in je vel zitten en dan krijgen negatieve gedachten en emoties sneller vat op je.

Het heeft dus zin om te werken aan meer zelfvertrouwen en het goed in je vel komen. Lees hier hoe.